Hoe wijzigingen in de waardeketen of andere componenten van het business model ook belangrijke merkimplicaties kunnen hebben
Begin maart 2023 raakte bekend dat Toblerone, het Zwitsers chocomademerk van de Amerikaanse multinational Mondelēz, de verpakking van Toblerone moet aanpassen om in regel te zijn met Zwitserse wetgeving. Vanaf juli verhuist Mondelēz de productie van Toblerone immers naar Bratislava, in Slovakije. Maar de Zwitserse wetgeving stelt dat nationale symbolen zoals de Matterhorn niet op verpakkingen mogen worden gebruikt als het product niet voor minstens 80 procent met grondstoffen uit Zwitserland wordt gemaakt. Voor melk- en zuivelproducten, zoals Toblerone, is dat zelfs 100 procent, met uitzondering van grondstoffen, zoals cacao, die niet in Zwitserland kunnen geproduceerd worden. Bovendien moet de essentiële productie in Zwitserland gebeuren. Met de verplaatsing van de productie naar Slovakije moet het merk dus van een ander berglogo gebruikmaken. Ook wordt de tekst op de verpakking "of Switzerland" vervangen door "established in Switzerland". Dit is een voorbeeld van hoe een verandering in de waardeketen (in dit geval verschuiving van plaats van productie) een invloed kan hebben op het beeldmerk/logo. De waardeketen, zeg maar de keten van primaire en ondersteunende (kern)activiteiten, waarmee een bedrijf waarde creëert voor de klant, is een belangrijke component van het business model van een bedrijf. Ook andere componenten van het business model kunnen een invloed hebben op merkbeslissingen: zie studie "The interplay between brand and business model architectures:a conceptual grid"