Het business model blijft een cruciale schakel in heel het marketinggebeuren

14-06-2024

Een paar recente voorbeelden illustreren nog maar eens de belangrijke rol van het "business model" bij marketinggerelateerde beslissingen en doelstellingen.

(1) VanDijck E-bikes zijn geïnspireerd door de 17e eeuwse Vlaamse barokkunstenaar, Sir Anthony Van Dyck. Dezelfde elegantie en verfijning als deze van de schilder zijn terug te vinden in de ontwerpen van VanDijck e-bikes. Maar het bedrijf heeft recent gekozen om van merknaam te veranderen naar VanDijck Mobility.  Dit als gevolg van een herziening van het business model., waarbij het bedrijf  niet langer als distributeur en magazijn voor diverse merken wil fungeren, maar opereren als een volledig onafhankelijk fietsenbedrijf dat zich richt op de verkoop van de eigen VanDijck e-bike modellen en het bieden van after-sales ondersteuning aan haar dealers. .VanDijck Mobility werkt momenteel met ongeveer 250 dealers in de Benelux, Frankrijk en Duitsland (Bike Europe, 5 juni, 2024). Of hoe in dit voorbeeld rebranding en (re)business modeling hand in hand gaan.

(2) Modeconcern BESTSELLER, eigenaar van populaire merken zoals JACK & JONES, is een partnership met retailtechnologieplatform Voyado aangegaan om hen te helpen de loyaliteit van klanten te vergroten.  Samenwerken met Voyado laat JACK & JONES  toe om  de consumentenvraag in "real-time" vast te leggen en op maat gemaakte aanbevelingen, gepersonaliseerde communicatie en exclusieve voordelen te bieden (FashionUnited.nl, 11 juni 2024). Partnerships (een belangrijk onderdeel van het business model) vormen een steeds meer belangrijke rol om marketinginspanningen meer en meer te optimaliseren.  

(3) Lotus Bakeries laat zijn concurrent Mondelēz (dertig keer groter)  Lotus-speculoos produceren en aan de man brengen in India. Anderzijds zal Mondelēz de speculoos verwerken in producten van zijn chocolademerken Milka en Cadbury.  Lotus krijgt een commissie. Dit partnership helpt Lotus om veel sneller te groeien in India, waar Mondelēz lokaal goed aanwezig is. Of hoe vanuit marketingoogpunt partnerships zeer breed moeten durven worden geïnterpreteerd (zie het grote plaatje), dus ja ook concullega's als dat de beste optie is  (J.. Cardinaels, De Tijd, 13 juni 2024).    . 

Privacybeleid Cookiebeleid